anettesbaksida

Alla inlägg den 11 augusti 2013

Av Anette Saleryd - 11 augusti 2013 17:30

Nu har vi testat två av tre smakers mjukglass från Arla! Det blev vanilj och jordgubb!

Jag gillade jordgubbsglassen bäst!

De var helt ok i smaken men mycket jobb för lite glass!

Först ska den vispas sen in i frysen och sen vispas igen!

   

Jag mixade färska jordgubbar till en sås som vi åt till jordgubbsglassen vilket såklart gav extra poäng!


Av Anette Saleryd - 11 augusti 2013 17:18

Alltid lika saftigt och gott med morötter i bakverk!

  

3 ägg

2 dl socker

125 g smält smör

3 dl vetemjöl

1½ tsk bakpulver

1 tsk bikarbonat

3 dl rivna morötter


Vispa ägg och socker

Blanda i det smälta smöret, de torra ingredienserna och till sist morötterna.

Grädda i en rund form, 175 grader c:a 30 min.


glasyr:

2 dl florsocker

50 g smält smör

175 g philadelfiaost

Blanda ihop till en glasyr och bred över den kalla kakan.

Garnera med färgad cocos om du vill.

   

Av Anette Saleryd - 11 augusti 2013 16:41

Våran son fick ett cupcakesjärn i julklapp och det har jag velat testa ett tag och nu blev det! 

De blev ganska små men annars var det lätt!


Jag hade en marabou chokladkaka med Lakris smak hemma så den tog jag och bakade på!  


Ingredienser:

100 g mjukt smör

1 dl socker

2 ägg

50 g smält choklad av någon god sort

1 dl mjölk

1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

3 dl vetemjöl


Gör så här:

Vispa smör och socker vitt och krämigt.

Vispa i äggen.

Blanda ihop de torra ingredienserna och vänd ner dem tillsammans med mjölk och choklad.

Klicka ut i formar, grädda i 175grader c:a 10-12 min

 Topping:

Jag tog min favoritvariant.

100 smält avsvalnad choklad

130 g mjukt smör

3 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

Bara att vispa ihop allsammans och spritsa eller klicka ut på kakorna. 

 

    

 

Av Anette Saleryd - 11 augusti 2013 16:23

Min massör brukar lägga fina kommentarer om mina bakverk och nu på semestern när jag hade tid hos henne passade det så jag kunde baka innan jag for dit!

Inte lätt om man åker direkt från jobbet som jag brukar göra....


Ingredienser:

75 g smör

1 dl mjölk

2 ägg

2 dl socker

3½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

12 dumlekolor


Gör så här:

Smält smöret och tillsätt mjölken.

Vispa ägg och socker pösigt.

Blanda ihop de torra ingredienserna och vänd ner.

Klicka ut i formar , tryck i en kola i varje form och grädda i 175 i ca 10-11 min.

Låt muffinsarna kallna.


Topping:

100 g smält avsvalnad marabou mjölkchoklad

130 g mjukt smör

3 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

Vispa ihop allt till en jämn smet. Spritsa eller klicka ut på muffinsen.

 

 



Av Anette Saleryd - 11 augusti 2013 16:13

Har köpt en glassmaskin!    


Började med det receptet som följde med maskinen! Jättelätt & gott!


Ingredienser:

3 ägg

8 msk florsocker

3 dl grädde

fröna från en vaniljstång eller 2 tsk vaniljsocker 


Vispa grädden.

Vispa ägg, florsocker och vaniljsocker i en annan bunke.

Blanda ihop dem.

Starta glassmaskinen och häll i glassmeten.

Kör i 15-30 min.


Man kan även smaksätta med t.ex

250 g frusna hallon eller blåbär

200 g hackad choklad/ daim

1-2 dl hackade pistagenötter 


eller som jag gjorde:


1 delicatoboll! Så himmlans gott! 

Jag bara "smulade" ner en boll det sista!   

   

Av Anette Saleryd - 11 augusti 2013 16:01

Har ni inte testat daimrulltårta än så rekomenderar jag den!    

Jag gillar inte ens daim...men denna... Mmmm....


Ingredienser:

3 ägg

1½ dl socker

2 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 msk vatten


Gör så här:

Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

Blanda ihop mjöl och bakpulver, vänd sedan ner det i äggblandningen och tillsätt vattnet.

Bred ut i en långpanna och grädda i 225 grader c:a 5 min.

Ta ut kakan, strö över lite socker och vänd upp den på en ny plåt. Låt kallna.


Rör ihop fyllningen:

125 g mjukt smör

1 3/4 dl florsocker

1 äggula (om du vill så använder du äggvitan i botten)

2 tsk vaniljsocker

1 hackad dubbeldaim


Bred krämen på den kalla bottnen och rulla ihop.

Förvaras i kylskåpet.

 

Smaskens!


Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards