anettesbaksida

Alla inlägg under maj 2012

Av Anette Saleryd - 30 maj 2012 18:53

Detta behöver du:

drygt 1 kg rabarber c:a 10 stjälkar

3-4 msk potatismjöl

3 dl strösocker

300 gram smör

4 dl vetemjöl

4 dl havregryn

Sätt ugnen på 200 grader

Skär rabarberna i bitar och lägg i en smord pajform.

Blanda 2 dl av sockret med potatismjölet och strö över rabarberna.

Smält smöret och rör i resten av sockret, mjöl och havregryn.

Fördela den gryniga massan över rabarberna och grädda i 35 min.

Servera med det du gillar bäst, vaniljsås, glass eller grädde.  

       

I dag blir det onsdagsmyyys!   

Av Anette Saleryd - 30 maj 2012 18:42

Hittade ett recept på marmelad som man kokar med vaniljstång i en tidning igår...det har jag provat nu!   

 

Receptet ger c:a 8 dl

1 liter rabarber

½ dl vatten

1 vaniljstång

5 dl syltsocker

Skär rabarberna i bitar och lägg dem i en kastrull ihop med vattnet.

Snitta och skrapa ur vaniljstången och lägg ner både stång och frön i kastrullen.

Värm upp och låt rabarberna koka i 2-3 min. Mina fick koka några minuter till för jag vill inte ha så mycket bitar i min marmelad.

Tillsätt syltsocker och rör om. Låt koka ytterligare 2 min.

Dra kastrullen från värmen och skumma av marmeaden om det behövs.

Häll därefter upp på väl rengjorda glasburkar.

   

Av Anette Saleryd - 28 maj 2012 15:26

I vår familj är en del lite svårflörtade när det gäller kassler! Det är ingens favoritmat...MEN jag gillar det och man behöver variera sig ibland också, då gör jag den här grytan.  


Ingredienser:

Kassler valfri mängd

2-3 tsk curry

smör till stekningen

1 pressad vitlöksklyfta

1 bit purjolök eller gul lök

1 paprika i valfri färg (jag tog frysta ärtor,majs och paprika blandning idag)

4-5 msk tomatpuré

2 dl grädde

1 burk creme fraiche

salt & vitpeppar

Stek curryn och vitlök i smöret. Tillsätt kassler, lök och paprika.

Stek ihop. Häll sedan på grädde, creme fraichen och tomatpuré.

Smaka av med salt & peppar.

Servera med t.ex ris.

    

...stoppade även i lite champinjoner som jag hade i dagens gryta.

Smaklig måltid!   

Av Anette Saleryd - 28 maj 2012 15:21

Fick ett tips om en god kaka i helgen som jag testade idag!     

Inga konstigheter alls!

 

Gör såhär:


3 ägg o 3 dl socker vispas luftigt.
3 dl mjöl, 2 tsk bakpulver, 1 msk vaniljsocker blandas o röres ner i
äggsmeten.
 
Tillsätt 1 dl kokande vatten.
Häll upp & grädda i en springform!
 
30-40 min 175 grader
 
 
Koka upp 2 dl grädde, 2 msk kakao, 1/2 dl socker. Koka 5 min.
Blanda ner 100 g smör o låt koka ytterligare 2 min på svag värme.
Tillsätt 1 msk vaniljsocker.
 
Gör ca 20-25 små hål i kakan. (Obs! Ha kvar den i springform. Jag använde
ett sugrör)
Häll chokladsåsen över kakan o servera ljummen.
 
Hoppas du gillar den!
        
Ska provsmaka nu!   
Av Anette Saleryd - 24 maj 2012 20:46

Fick ett gäng med rabarber av sonen. De använde jag till saft. Vad härligt det smakar med ett glas iskall rabarbersaft när det är riktigt varmt ute! ...ja, som idag!  

 

Jag tog ett recept på nätet som var jättelätt att göra!

Detta behövs:

1½ kg rabarber

1 citron (eller ½ citron & ½ lime)

1,6 liter kokande vatten

1,2 kg socker

1 msk vinsyra

½ krm natriumbensoat

Gör såhär:

Skär rabarbern i småbitar. Skiva citronen. Lägg allt i en bunke eller i en hink.

Slå på det kokande vattnet. Låt stå 2 dygn.

Sila ifrån och tillsätt sockret. Rör tills allt smält.

Rör ut vinsyra och natriumbensoat i lite av saften och
tillsätt under omrörning. Slå upp på rena flaskor. Förvara svalt eller frys in.

      

Sen är det bara avv njuuuta!    

Av Anette Saleryd - 20 maj 2012 09:36

Det här brödet blev jag bjuden på när vi var på ett dop, då serverades det till maten. I dag serverar jag det med olika pålägg. Jag kan även tänka mig att det passar yppeligt till grillat i sommar!  


Det går åt dubbel sats till en stor långpanna!

     


15 g jäst

5 dl ljummet vatten

1 tsk salt

1 tsk socker

6 msk olja

12 dl vetemjöl special

pålägg:

2 msk timjan

1 msk olivolja

2 tsk grovsalt / flingsalt

Man kan också lägga på skivade tomater, skivad lök, oliver eller nåt annat man gillar!


Gör så här:

Rör ut jästen i vattnet

Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta in mjölet till en ganska lös deg

Låt gäsa i 40 min.

Baka/tryck ut degen i en långpanna

Jäs ytterligare i 20 min

Lägg över det pålägg du vill ha

Grädda i 200 grader c:a 25 min

Låt svalna och skär i bitar

  

Jättegott att äta som det är! ...eller med nån mjukost till!    

Nu ska jag ta mig en kopp kaffe och sätta mej på terassen och "bara vara" en lite stund!



Av Anette Saleryd - 19 maj 2012 20:41

När man håller på att greja både inne och ute med olika projekt som att städa, klippa gräset och kratta gården tycker jag det är suveränt om maten typ "lagar sig självt"! Sen kunde vi inte motstå färskpotatisen de sålde på torget och den gjorde ju inte rätten sämre...  

    

Man lägger helt enkelt kotletterna i en form, rör ihop såsen, häller över, sätter in den i ugnen på 200 grader i en timma och under tiden hinner man göra massor...OM man nu vill det! Annars kan man bara sitta i solen och njuta medan maten sköter sig självt!

Det här behöver man:

4-6-8 kotletter (spelar ingen roll, det blir mycket sås)

sen är det bara att blanda ihop:

2 dl creme fraiche

2 ½ dl mellangrädde

½ dl soja

1 tsk sambal olek

(jag blandar även i 1-2 msk sweet chilli sås och c:a 1 dl riven ost)

Häll över såsen och låt stå 1 tim. i ugnen.

Jag glömde ta ett kort när rätten var klar för då ville jag bara äta...men gott är det vill jag lova!  

 

Mat
Av Anette Saleryd - 19 maj 2012 18:26

För några veckor sedan var jag hos min goa kompis och fikade på sådana här matmuffins! Tyckte det var så goda att jag bad om receptet! Perfekta att ta med på pick-nick, till stranden i sommar eller bara äta som de är eller med en god sallad! Det bästa är att man kan fylla dem med det man gillar (eller har hemma)!  

   

Första omgången fyllde jag med soltorkade tomater, skinka, basilika och oregano sen strödde jag lite riven ost ovanpå muffinsen när jag tog ut dem och i den andra mixtrade jag lite mer med kryddorna och tog i paprika, lite vitlök, dragon och rörde i riven ost i smeten.


Grundreceptet kommer här:

3 dl vetemjöl

1½ dl grahamsmjöl

½ tsk salt

2½ tsk bakpulver

3 ägg

½ dl rapsolja

3½ dl matlagningsyoghurt 8% eller 10%

fyllning:

100 g fetaost

100 g rökt skinka

4 soltorkade tomater, torra

½ påse babyspenat

Blötlägg tomaterna i 20 min.

Tärna fetaost, strimla skinkan och tomaterna , hacka spenaten

Blanda ihop alla torra ingredienser

Vispa samman ägg, olja och yoghurt, vänd sedan ner det i de torra ingredienserna

Rör ner fyllningen.

Klicka ut i formar som står i  en muffinsplåt för stadgan.

Grädda i 200 grader c:a 20-25 min

 

Jag gjorde bara som så att jag hällde ner alla ingredienserna i en bunke, blandade och klickade ut, det funkade också! I morgon ska vi provsmaka! Hej så länge!  


Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards