anettesbaksida

Alla inlägg under november 2012

Av Anette Saleryd - 28 november 2012 06:00

Här kommer ett recept på en enkel pepparkaksdeg där man inte behöver smälta smör och sirap och socker, den är SÅ enkel att göra!

Många tror att det är svårt att göra egen deg och köper färdig MEN hemmagjord blir ju SÅ mycket godare (enligt mig)!


Superlätta Pepparkaksdegen:

½ kg smör

½ kg socker

2 ägg

2 tsk kanel

2 tsk nejlikor

3 tsk bikarbonat

1 dl sirap knappt

14 dl vetemjöl

Rör ihop och låt vila 1 dygn

Klart! Lätt som en plätt va?


Jag har inga bilder på mina pepparkakor än men fick lite bråttom med att få ut receptet i fall nån ville baka på egen deg innan jag bakar!


Jag har ett recept från min farmor också ifall nån vill göra den varianten!

285 g sirap

285 g strösocker

285 g smör

2 ägg

2 tsk bikarbonat

1 tsk nejlikor

1 tsk kanel

1 tsk ingefära

830 g mjöl


Gör så här:


Värm sirapen, den ska inte koka och töm i socker och smör.

Blanda kryddorna och bikarbonaten i lite mjöl.

Blanda i ett ägg i taget och sen kryddblandningen.

Rör i hälften av mjölet, sätt sedan in degen i kylen i trekvart för att kallna.

Arbeta sedan in resten av mjölet på bakbordet.

Låt vila över natten.

Ta up kakor och grädda i 220 grader i 3-5 min.

   

Lycka till men bakningen!    




Av Anette Saleryd - 27 november 2012 17:00

En variant på chokladbollar fast med oboy i smeten! Jättegoda!   


c:a 25-30 st
Ingredienser:


150 g smör
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4-6 msk O'boypulver
6 dl havregryn
½ dl mjölk
½ dl kaffe


kokos ,att rulla chokladbollarna i


Gör såhär:


Kör ihop smör, socker, vaniljsocker och O'boypulver med elvispen. 

Tillsätt mjölk och kaffe, samt slutligen havregrynen.

Blanda igen tills smeten är slät och havregrynen smulats sönder. Smeten blir ganska lös!

Ställ smeten kallt i frysen i cirka 30-40 minuter.

Forma smeten till bollar och rulla dem sedan i kokos.

Ställ sedan de färdiga chokladbollarna i kylskåpet.

   

Mmmmm.....

Av Anette Saleryd - 25 november 2012 17:22

Jag vet att jag har lagt in budapestrecept flera gånger här MEN när man gör Crème brûlée blir det 6 äggvitor över eftersom man bara använder sig av äggulorna och då passar det utmärkt att göra en budapest av "resterna" dvs äggvitorna!

Idag gjorde jag ½ med apelsin och clementiner på och ½ med banan + päron på hela! Det var vad jag hade för färsk frukt hemma!

De som gilla banan åt från ena hållet och de som gilla apelsin åt från andra!

         

Den blev smaskig!   

Av Anette Saleryd - 25 november 2012 17:13

För första gången har jag gjort egen Crème brûlée! Min mans favoritdessert när vi äter ute! Men nu kan vi även äta det hemma. Inte alls svårt!


Detta behövs till 6 port.

 

6 st äggulor

2 dl vispgrädde

3 dl mjölk

80 g strösocker

1 st vaniljstång


Till karamellisering :

2 msk farinsocker

2 msk strösocker


Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader.

Dela vaniljstången och skrapa ur den med lite av strösockret ner i en kastrull.

Lägg även ner vaniljstången.

Tillsätt grädden och mjölken och värm upp.

Blanda äggulor och resten av sockret i en bunke. Vispa lätt.

Häll sen över gräddblandningen och fortsätt att vispa tills allt blandat sig.

Smöra 6 små formar. ‘

Ta bort vaniljstången och häll upp blandningen i formarna.

Ställ dem i en långpanna med hett vatten upp till halva höjden på formarna.

Grädda i nedre delen av ugnen cirka 40 minuter eller tills de har stelnat.

 

Ta ut formarna och låt dem kallna.

Sätt ugnen på 250 grader grillvärme.

Strö farinsocker och strösocker över formarna.

Gratinera formarna tills de får en gyllenbrun knäckig yta, cirka 5-10 minuter.

Låt formarna helst svalna något innan desserten serveras!

(Har du en gasolbrännare eller varmluftspistol hemma så kan du bränna av sockret med den!)

Creme Brulee kan serveras både kall och ljummen. Bara att köra på sin egen favorit!

             

Jag fixade till den lite innan servering!   

Av Anette Saleryd - 18 november 2012 19:15

Idag har vi adventspysslats här!

Jag, min goa svärdotter och en kompis till henne har planterat advents-och julgrupper!

Jätteroligt när man kan få proffshjälp och förhoppningsvis lär sig nåt på kuppen!?

Eftersom vi skulle åka och inhandla blommor först så fick jag "slänga ihop nåt snabbt"!   

En drömrulltårta! Man hinner ju inte både stå i köket och pyssla.

Tag sålunda:


3 ägg
1 1/2 dl socker
3/4 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
 
Vaniljsmörkräm: 
150 smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
Sätt ugnen på 200-225 grader

Gör så här:
 
Vispa ägg och socker riktigt pösigt.
Blanda de torra ingredienserna och sikta ner dem i äggsmeten.
Rör runt med luftiga tag tills allt blandats.
Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper, cirka 30 x 40 cm.
Grädda i mitten av ugnen i cirka 5-8 minuter.
Vänd upp och låt kakan kallna innan ni breder på krämen och rullar ihop. Klart!
         
Ursäkta det dåliga kortet men fler blev inte tagna innan de var slut!
Av Anette Saleryd - 18 november 2012 18:47

Igår bakade jag och mamma, pappa, faster, farbror, moster och morbror brödkakor i storugn!

Vi har gjort det en gång tidigare i år och tyckte det var SÅ roligt att vi bokade en tid nu innan jul igen!

Det blev c:a 170 st ,jättegoda blir det när man gräddar dem i en vedeldad ugn.

               

 

Sen är det bara att packa in i frysen!   

Av Anette Saleryd - 12 november 2012 11:54

Jag gillar inte mazariner på grund av den söta glasyren så idag tänkte jag att det blir bra med en sån kaka! Har aldrig gjort egna innan.

Men NU gillar jag mazariner också, hemmagjorda i alla fall! Typiskt!   


Detta behövs till 18 st:

Mördag:

3 dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

knappt ½ dl strösocker

½ ägg

100 g smör


gör så här:

Blanda samman allt till en deg på bakbordet eller kör ihop i en matberedare.

Ställ kallt och låt degen vila en stund (står det i receptet men jag brukar inte orka vänta).

Kavla ut degen, tryck ut runda cirklar och klä formarna med dem.



Fyllning;

50 g smör

150 g mandelmassa

2 ägg

3 msk vetemjöl

½ tsk bakpulver


gör så här:

Rör smöret smidigt.

Tillsätt den rivna mandelmassan och äggen, ett i taget.

Rör net mjöl och bakpulver.

Klicka ut i formarna.


Grädda i 175-200 grader i c:a 15 min

Låt kallna!

Blanda florsocker och vatten till en glasyr och bred på kakorna.

Ät och njut!    

Å, nu kommer steg för steg bilder bara för din skull syrran! ;-)

           





Av Anette Saleryd - 11 november 2012 14:54

En favorit i repris blev det på begäran idag på Farsdag!

Budapest med päron!

Ha en härlig dag alla!   

 

Receptet finns redan här på bloggen!

Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards