anettesbaksida

Alla inlägg under december 2012

Av Anette Saleryd - 9 december 2012 17:47

Har bakat en typ biskvi som kallas Durcèer! Fick idén av en kompis, Kristina som hade bakat dem!

Jättegoda blev de!


Durcée ca 30  st            175 grader  i ca 10 min
 
3 st äggvitor vispas till skum
2 hg florsocker
2 hg skållad mald mandel (rör ihop socker och  mandel)
blanda i vitorna, grädda och låt kallna på  plåten.
 
Kräm 1
3 st äggulor
6 msk florsocker
6 msk mjölk
Detta sjudes till en kräm.
 
Kräm 2
150 gr rumsvarmt smör el  margarin
6 msk florsocker
Detta röres till en kräm.
 
Blanda de båda krämerna försiktigt så de inte skär sig.
Stryk krämen på baksidan av kakorna i en topp  och
ställ dem kallt en stund.
Smällt blockchoklad med lite olja och doppa  kakorna.
         
 
Smaskigt!   

Av Anette Saleryd - 9 december 2012 07:26

En så enkel och så god efterrätt!  

Man tar bara

jordgubbar,

hallon (funkar fint med frusna så här års)

kiwi

banan

och lägger i en form.

Sen river man vit choklad, grovt över alltihop.

(mitt var lite för fint tyckte jag när det var klart)

Sviss in i ugnen på 200-225 grader i bara några min så chokladen smälter.

Avnjut tilsammans med  en riktigt god vaniljglass! (eller gör egen glass)

Smaskens!

 

Av Anette Saleryd - 7 december 2012 21:17

Tror det här är värdens enklaste sätt att göra knäck på!

I micron!


Ingredienser:

1 dl socker

1 dl sirap

1 dl grädde

1 dl skållad hackad sötmandel (om man vill)


Gör så här:


Blanda allt utom mandeln i en hög skål som tål att köras i micro.

Rör om tills allt är blandat.

Kör på full effekt i c:a 7-8 min ( i min micro tar det 7 min & 10 sek)

Knäcken ska hålla trådprovet.

Häll några droppar knäcksmet i en liten skål med kallt vatten. Kan smeten lätt och kladdfritt formas till en kula är knäcken färdig.

Vill man ha hård knäck kokar man smeten tills den hårdnar vid prov i vatten.

Har man en termometer ska den visa 120 grader för mjuk knäck och 125 grader för hård knäck.

Blanda i mandeln när knäcken kokat klart och häll upp i små formar.

 

  



Av Anette Saleryd - 7 december 2012 21:17

En jättegod kola som inte blir så kladdig som kola brukar vara utan mer som en len fudge.
 
Detta behöver man:
 

50 g smör

3 dl vispgrädde

3 dl strösocker

1 dl ljus sirap

100 g mörk choklad (eller mjölk choklad) 


Gör såhär:


Smält smöret i en tjockbottnad gryta.
Tillsätt grädde, socker och sirap. Koka utan lock, rör om då och då.
 
Kolan är klar när termometern visar 124° eller när smeten håller kulprovet:
Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en kula som ska vara seg till hård.
Koktid ca 20-30 min.
 
Ta grytan från värmen.
Hacka chokladen och rör ner den i smeten.
Rör tills den har smält.
Häll upp smeten i en form klädd med smörpapper ca 20 x 20 cm.
Låt den kallna och skär i bitar. Förvara kallt.
 
Mums!   

Av Anette Saleryd - 7 december 2012 21:16

Denna fudgen går att göra på olika sätt! Antingen med vit eller ljus choklad!

Prova båda varianterna, jag tycker den vita blir lite sötare.


Den vita varianten:


Blanda 2dl socker

1dl grädde

50g smör.

Koka upp så allt smälter ihop.

Tag bort grytan från plattan.
Blanda sist i 100g vit choklad och låt det smälta ihop till en
smet.
Häll den sen i en mindre form på bakplåts papper.

Låt svalna och skär i bitar.

eller den jag gjorde:


4 dl strösocker
2 dl vispgrädde
100 g smör
20 skumbananer utan choklad (storlek ca 5 cm)
200 g hackad ljus blockchoklad

Blanda socker, grädde, smör och skumbananer i en tjockbottnad kastrull.

Värm under omrörning tills bananerna smält, ca 10 min.

Ta bort kastrullen från plattan och tillsätt chokladen. Rör tills chokladen smält.

Häll massan i en bakpappersklädd form ca 20 x 20 cm.

Ställ svalt tills den stelnat. Skär i bitar och förvara kallt.


     

Jag skar allt i mindre bitar innan jag la in dem i kylen.  

Av Anette Saleryd - 7 december 2012 21:15

De här blir jättegoda OM man gillar en mild smak av skumbananer!


Ingredienser:


4 dl strösocker
2 dl vispgrädde
100 g smör
20 skumbananer utan choklad (storlek ca 5 cm)
200 g hackad ljus blockchoklad


Blanda socker, grädde, smör och skumbananer i en tjockbottnad kastrull.

Värm under omrörning tills bananerna smält, låt sjuda i ca 10 min.

Ta bort kastrullen från plattan och tillsätt chokladen. Rör tills chokladen smält.


Häll massan i en bakpappersklädd form ca 20 x 20 cm.

Ställ svalt tills den stelnat. Skär i bitar och förvara kallt.

     

Efter den har stelnat är det bara att skära i bitar och njuta!   

.
Av Anette Saleryd - 3 december 2012 07:20

Ååå, vad jag har längtat sista veckan efter Lussekatter! Äntligen blev det dags att baka!

Denna satsen ger många kusar! Typ 90 st.


Ingredienser:

2 pkt jäst

300 g smör

1 liter mjölk

3 pkt saffran

½ tsk salt

2½ dl strösocker

2 ägg

2 burkar kesella

drygt 3 liter vetemjöl

russin och ägg till garnering


Gör så här:


Smula ner jästen i en degbunke eller hushållsassistent.

Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken, rör om och värm till 37 °C (fingervarmt).

Häll en del av degspadet över jästen och rör tills den är upplöst.

Tillsätt resten av degspadet, kesella, ägg, saffran, socker och salt.

Arbeta därefter in det mesta av mjölet så att degen släpper bunkens kanter och är smidig.

Täck bunken med en bakhandduk och låt jäsa ca 30-40 min.

Ta upp degen på en lätt mjölad arbetsbänk. Knåda den slät och blank. Dela den i 6 delar. Baka sedan ut 15 lussekatter av varje del, genom att rulla ut varje liten del till ca 20 cm och därefter forma till en lussekatt.

Lägg lussekatterna på plåtar med bakplåtspapper och tryck i russin ordentligt.

Låt jäsa under bakhandduk till dubbel storlek 20-30 minuter.

Pensla brödet med uppvispat ägg.

Grädda lussekatterna mitt i ugnen 225 °C i ca 8 minuter. (I varmluftsugn 225°C i ca 8-10 minuter.)

     

Såå gott!    


Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards