anettesbaksida

Alla inlägg den 4 september 2014

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:15

Fantomenkakan är som en kladdkaka med ett segt cocostäcke över!   

 

Ingredienser:

 

200 g smält margarin

5 dl socker
4 ägg

1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
3 dl vetemjöl

.
Glasyr:


200 g kokosflingor
2 dl socker
1 dl ljus sirap
1 1/2 dl grädde
75 g smör
.
Gör så här:
Vispa ägg och socker. 
Rör ned smör, kakao, vaniljsocker och salt. Rör sist i mjölet.

Bred ut smeten på bakpapper i långpannan.
Grädda mitt i ugnen 15-20 min.

 

Gör under tiden glasyren. 


Blanda alla ingredienserna i en kastrull och sjud på svag värme ca 5 min. 
Ta ut kakan, bred på glasyren och grädda i ytterligare ca 10 min eller tills den blivit ljusbrun. 
Ta ut kakan och låt den kallna innan den skärs i rutor.

 

Inte den bästa bilden eftersom jag glömde fota innan de hamnade i lådor!   

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:00

 Kärleksmums:

 

5 ägg

4 ½ dl strösocker

4 ½ dl vetemjöl

3 tsk bakpulver

2 msk kakao

2 dl ljummet vatten

200 g smält smör

 

Glasyr:

 

4 msk smält smör

2oog florsocker, ½ paket

3 tsk kallt starkt kaffe

1 msk kakao

1 msk vaniljsocker

 

Gör så här:

 

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ägg och socker poröst.
Rör ihop alla torrvaror i en bunke och vänd försiktigt ner äggsmeten.
Rör sist i smör och mjölk.
Rör till en slät smet.
Häll ut smeten i en smord långpanna eller med ett bakplåtspapper och

grädda i ugn i ca 15-20 min.


Fortsätt med glasyren.


Smält smöret och rör i de andra ingredienserna till en slät smet
Låt både kakan och glasyren svalna något och bred sedan glasyren över kakan.
Strö över kokos och servera skuren i rutor.

   



Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:00

Chokladbollar:

 

100 g rumsvarmt smör

1 dl strösocker

2-3 msk kakao

1 tsk vaniljsocker ( +1 msk vaniljkrämspulver om man vill)

2-3 msk kallt starkt kaffe eller vatten

5 dl havregryn

+ cocos eller pärlsocker att rulla bollarna i

 

Blanda ihop alltsammans till en deg

Rulla bollar och vänd i cocos eller socker

 

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:00

 

Silviakaka:

 

4 ägg

6 dl socker

6 dl vetemjöl

4 tsk bakpulver

3 dl ljummet vatten

 

Glasyr:

 

200 g smält smör

11/2 dl strösocker

4 msk vaniljsocker

2 äggulor

+ cocos att strö över kakan

 

Gör sålunda:

 

Vispa ägg och socker pösigt

Blanda mjöl med bakpulver och rör i + vattnet till en slät smet

Bred ut i långpanna, gärna på bakplåtspapper och

grädda i 175 grader i ca: 17-20 min.

Glasyren:

Smält margarin. Blanda i övriga ingredienser till glasyren och koka några minuter under ständig omrörning.

Bred ut på kakan och strö över kokos.

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards