anettesbaksida

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2012

Päroncupcakes!

Av Anette Saleryd - 15 oktober 2012 10:21

Fick gröna formar och en grön slickepott + div strössel när jag fyllde år och då har jag tänkt att det ska bli "nåt grönt" i de formarna...så idag blev det en päronmuffins!


 Som innehåller:


4 1/2dl mjöl
1 dl socker
3 tsk bakpulver
2 ägg
2 dl vaniljvisp
125g smör
2 st päron
2 msk råsocker
4 msk päronjuice - Kan bytas ut mot päronkonjak eller päronsaft, eller uteslutas.


Skala och kärna ur päronen. Skär dem i små bitar eller riv dem grovt på rivjärn. Lägg dem i en skål och tillsätt socker och päronjuicen. Blanda runt.

Smält smöret, ställ åt sidan.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke.

Tillsätt vaniljvispen (ovispad) och äggen i det smälta smöret och vispa samman det.

Häll de blöta ingredienserna i bunken med de torra och rör försiktigt tills allt blandat sig.

Häll i päronen och juicen och blanda samman det.


Smeten räcker till ca 12 st stora cupcakes. Ställ pappersformar i en muffinsplåt och fördela smeten i dem.

Grädda dem i 190 grader i ca 20- 25 minuter för normalstora och runt 30-35 minuter för stora.

(Jag fick 18 st som jag gräddade i 21 min, det beror på ugnen och såklart storleken på formen

- håll koll!)


Topping:


200g smör, rumstempererat
4dl florsocker
4tsk vaniljsocker

Vispa smöret krämigt med en elvisp.

Tillsätt florsocker och vaniljsocker och vispa tills allt blandat sig.


eller:


100 g mjukt smör

2 äggulor

2 dl florsocker

c:a 3 tsk päronessens eller juice efter smak. 

nån droppe grön hushållsfärg

Bara att blanda ihop.


Sen gick jag loss med spritsar och strössel och lekte lite...

       


 
 
kristina

kristina

19 oktober 2012 11:25

Tack för tipset om färdig surdeg.
Så mycket gott du har bakat. Nu har jag gjort citronkakan 2 ggr, mums så god den är.
Ha det gott i helgen och en go kram!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Anette Saleryd

20 oktober 2012 14:16

Surdeg på burk är perfekt! Det finns en på råg med, ska även testa den har jag tänkt!
Citronkakan är en stor favorit här oxå!
Kram tillbaks och ha en härlig helg du med! =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anette Saleryd - 8 september 2014 20:14

 I helgen döpte vi vårat första barnbarn!    Det var på lördag eftermiddag och det var tänkt att det skulle bli kaffe och kaka lite enkelt efteråt...vi var ca: 70 personer. Det blev" Kak-Tapas"!      Det blev 12 sorter!   Å, gissa om det bl...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:15


Fantomenkakan är som en kladdkaka med ett segt cocostäcke över!      Ingredienser:   200 g smält margarin 5 dl socker 4 ägg 1 dl kakao 2 tsk vaniljsocker 2 krm salt 3 dl vetemjöl . Glasyr: 200 g kokosflingor 2 dl socker 1 dl ljus sir...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:00

 Kärleksmums:   5 ägg 4 ½ dl strösocker 4 ½ dl vetemjöl 3 tsk bakpulver 2 msk kakao 2 dl ljummet vatten 200 g smält smör   Glasyr:   4 msk smält smör 2oog florsocker, ½ paket 3 tsk kallt starkt kaffe 1 msk kakao 1 msk ...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:00


Chokladbollar:   100 g rumsvarmt smör 1 dl strösocker 2-3 msk kakao 1 tsk vaniljsocker ( +1 msk vaniljkrämspulver om man vill) 2-3 msk kallt starkt kaffe eller vatten 5 dl havregryn + cocos eller pärlsocker att rulla bollarna i   ...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:00


  Silviakaka:   4 ägg 6 dl socker 6 dl vetemjöl 4 tsk bakpulver 3 dl ljummet vatten   Glasyr:   200 g smält smör 11/2 dl strösocker 4 msk vaniljsocker 2 äggulor + cocos att strö över kakan   Gör sålunda:   Vispa ...

Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards