anettesbaksida

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2012

Biskvier!

Av Anette Saleryd - 11 oktober 2012 19:57

Gjorde den "lätta och snabbare" varianten på botten idag!

Jag tog mandelmassa istället för att skålla och mala mandeln men det blir jättegott ändå!

Detta behöver du:

275 g mandelmassa

1½ dl socker

2 äggvitor

Riv mandelmassan fint, blanda med sockret och vispa i äggvitan.

Klicka ut på bakplåtspappersklädda plåtar.

Det står på receptet att det ska bli c:a 34 st

Jag fick 20 st av denna satsen men då blev de ganska stora.

Grädda i 175 grader i c:a 15 min Mina tog c:a 17 min.

Låt de kallna lite och lossa sen på bottnarna.

Det är viktigt att man använder sig av en riktigt god smörkräm för den känns tydligt när man äter.

Jag gör därför en så kallad "Fin Smörkräm" ur 7 sorters kakor men sockerlag.

Låt dej inte skrämmas av det för den är så lätt!

Detta behöver man:

3/4 dl strösocker

1/2 dl vatten

3 äggulor

150 gram rumstempererat smör

1 msk kakao

1 tsk vaniljsocker

(1 msk stark espressokaffe hade jag denna gången också)

Gör så här:

Koka socker och vatten tills det håller trådprovet.

Trådprovet= Ta en droppe mellan tummen och pekfingret, massan ska bilda en tråd när du för isär dem.

Det tar c:a 5 min att koka lagen.

Häll den heta lagen, lite i taget under kraftig vispning över äggulorna, vispa för fullt hela tiden.

Tillsätt det mjuka smöret i små klickar medan du fortsätter att vispa.

Vispa sist i smaksättningen.

Jag kan tycka att smörkrämen knappt räcker till en sats biskvier så nästa gång gör jag 1½ sats kräm.

Bred på krämen och ställ kallt.

Smält chokladen, doppa sen biskvierna och ställ kallt igen.

Sen är det bara att starta kaffebryggaren och NJUTA!   

           

Just denna biskvi ligger numera i min mage!   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anette Saleryd - 8 september 2014 20:14

 I helgen döpte vi vårat första barnbarn!    Det var på lördag eftermiddag och det var tänkt att det skulle bli kaffe och kaka lite enkelt efteråt...vi var ca: 70 personer. Det blev" Kak-Tapas"!      Det blev 12 sorter!   Å, gissa om det bl...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:15


Fantomenkakan är som en kladdkaka med ett segt cocostäcke över!      Ingredienser:   200 g smält margarin 5 dl socker 4 ägg 1 dl kakao 2 tsk vaniljsocker 2 krm salt 3 dl vetemjöl . Glasyr: 200 g kokosflingor 2 dl socker 1 dl ljus sir...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:00

 Kärleksmums:   5 ägg 4 ½ dl strösocker 4 ½ dl vetemjöl 3 tsk bakpulver 2 msk kakao 2 dl ljummet vatten 200 g smält smör   Glasyr:   4 msk smält smör 2oog florsocker, ½ paket 3 tsk kallt starkt kaffe 1 msk kakao 1 msk ...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:00


Chokladbollar:   100 g rumsvarmt smör 1 dl strösocker 2-3 msk kakao 1 tsk vaniljsocker ( +1 msk vaniljkrämspulver om man vill) 2-3 msk kallt starkt kaffe eller vatten 5 dl havregryn + cocos eller pärlsocker att rulla bollarna i   ...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:00


  Silviakaka:   4 ägg 6 dl socker 6 dl vetemjöl 4 tsk bakpulver 3 dl ljummet vatten   Glasyr:   200 g smält smör 11/2 dl strösocker 4 msk vaniljsocker 2 äggulor + cocos att strö över kakan   Gör sålunda:   Vispa ...

Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards