anettesbaksida

Alla inlägg den 29 september 2012

Av Anette Saleryd - 29 september 2012 13:35

 

Biscotti är som en go liten skorpa! Den går nästan att variera i det oändliga! Här kommer två varianter som jag själv tycker om!


100 g smör

1 ½ dl socker

2 ägg 5 dl vetemjöl

1 ½ tsk bakpulver

Smaksättning 1:

50 g grovhackad sötmandel
1 tsk kardemumma

smaksättning 2:

100 g mörk choklad med pistage (hackad)


Gör så här: 

Rör smör och socker poröst.
Rör ner ett ägg i taget.
Tillsätt mjöl blandat med bakpulver och någon av smaksättningarna. 
Dela degen i tre bitar och rulla ut dem till tre längder.
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 10 minuter.
Skär längderna på snedden i 2 cm breda bitar.
Lägg dem med ena snittytan upp på plåten och grädda dem i 5-10 min till.
Vänd andra snittytan upp och grädda i ytterligare 5-10 minuter
 
       
Jag tog med mig en hög och gav bort när vi var bjudna på kräftskiva! 
Pappersform från Åhlens och en bit cellofan sen var det klart!
 
 
 

Av Anette Saleryd - 29 september 2012 13:07

Den här äpplekakan är väldigt enkel att göra och det blir nästan ingen disk eftersom man rör ihop allt direkt i kastrullen! Fiffigt va?!


Det här behöver du:

200 g smör

2 1/4 dl strösocker

2 ägg

3 dl vetemjöl

garnering:

3 äpplen i klyftor

kanel & pärlsocker

Gräddas i en rund springform.

Gör så här:

Smält smöret.

Vispa i socker, ägg och mjöl till en slät smet.

Häll i formen.

Stoppa i äppleklyftorna och pudra över kanel och pärlsocker.

Skjuts in i ugnen!

Servera som den är eller med en klick vispgrädde eller vaniljsås!   

   

   


Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards