anettesbaksida

Alla inlägg den 26 september 2012

Av Anette Saleryd - 26 september 2012 20:54

I helgen bakade mina barn kanelbullar hemma hos sonen och vi var välkomna dit att provsmaka när de var klara OM jag hade med mig nån go cupcakes! Haha, så jag bakade nåt jag själv gillar!

Ingredienser:

75 g smör

1 dl mjölk

2 ägg

2 dl socker

3½ dl vetemjöl

4 msk kakao

2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

12 dumlekolor

Gör sålunda:

Smält smöret och tillsätt mjölken.

Vispa ägg och socker pösigt.

Blanda ihop de torra ingredienserna och sikta ner dem i äggsmeten växelvis med smöret.

Klicka ut i muffinsformar.

Dela kolorna och tryck ner en i varje muffins eller häll lite smet i botten lägg i kolorna och fyll på med mera smet.

Grädda i 200 grader c:a 10 min.

Låt dem kallna.

Topping:

100 g philadelfiaost

50 g mjukt smör

50 g florsocker

½ tsk vaniljsocker

100 marabou mjölkchoklad

Smält chokladen i vattenbad eller micron.

Vispa de andra ingredienserna fluffigt och rör sedan ner chokladen.

Spritsa och garnera med nåt strössel.

       

Jag gillar choklad!   


Av Anette Saleryd - 26 september 2012 20:38

Favorit i repris blev det när jag fyllde år igår och skulle bjuda på tårta på jobbet! Jag gillar budapest i alla former men igår blev det en med päron för första gången ...men inte sista!  

Receptet ligger redan på bloggen men denna gången tog jag bort kakaon och ökade på mandeln och sockret lite.

Ingredienser:

6 äggvitor

3 dl strösocker

150 g malda hasselnötter eller mandel

1 tsk vaniljsocker

3/4 dl maizena

Fyllning: 4 dl vispgrädde + 1 stor burk inlagda päron 

100 g mjölkchoklad


Gör så här:

Vispa vitan till hårt skum.

Ta i socker lite i taget under fortsatt vispning. Blanda dom malda nötterna med vaniljsocker och maizena.

Vänd sedan försiktigt ner nötblandningen i marängsmeten. Bred ut smeten i en bakplåtsklädd långpanna.

Grädda i mitten av ugnen på 175° i ca 15-20 minuter.
Låt bottnen svalna.
Dra av pappret när kakan kallnat.
Bred på grädden och strö över hackade päronbitar.
Spara lite grädde och några päronbitar till garneringen.
Rulla ihop rullen.
Smält några bitar mörk choklad och ringla över.
Sikta över lite florsocker.
Sen är det bara att NJUTA!   
   
 

Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards