anettesbaksida

Alla inlägg den 16 september 2012

Av Anette Saleryd - 16 september 2012 20:09

Kan det bli godare än att blanda godis och kaka i ett? Det blir änna "onödigt gôtt" som min pappa säger ibland!  

Ingredienser:

200 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
12 st Dumlekolor
1 ask Noblesse
folieformar (pappersformar viker sig lätt)
Blanda smör, mjöl, socker och bakpulver. Låt degen stå kallt i 30 min.
Dela degen i 24 bitar och rulla till bollar. Tryck ner en halv kola i varje. Lägg i formar.
Grädda mitt i ugnen, 200 grader i c:a 10 minuter. 

Ta ut kakorna och lägg på en bit Noblesse på varje så att chokladen smälter.
Ställ sedan kakorna i kylen.

 

Vetebrödet kommer kommer ifrån tidningen: Hembakt nr:3! 

Ligger på bloggen men om ni inte vill leta så kommer det här igen:

Philadelfiabullar:

Till bullarna behövs:

150g smör

5 dl mjölk

50 g jäst

1 ägg

1 dl strösocker

1 tsk kardemumma

½ tsk salt

11-12 dl vetemjöl

Till fyllningen behövs:

150 g rumsvarmt smör

2 msk vaniljsocker

3 dl florsocker

100 g philadelfiaost

Pensling & garnering:

1 ägg

pärlsocker

Gör så här:

Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken & värm till fingervarmt.

Smula jästen i en bunke och hlös upp den med degvätskan.

Tillsätt ägg, socker, kardemumma och salt.

Häll i vetemjölet, lite i taget, och arbeta in i degen. Den blir ganska lös.

Strö lite mjöl över degen och låt jäsa under en bakduk i 40 min.

Platta ut degen med mjölade händer i en smord långpanna 30x40 cm och låt jäsa i c:a 20 min till.

Sätt ugnen på 220 grader

Blanda ingredienserna till fyllningen.

Gör 20 gropar (5x4 cm) i degen och fördela fyllningen i dem. (Jag gjorde 30 st, 5x6)

Låt gäsa ytterligare 15 min.

Pensla med ägg , strö över pärlsocker och grädda längst ned i ugnen i 15-20 min.

Låt bullarna svalna något innan du skär dem i bitar.


Av Anette Saleryd - 16 september 2012 19:55

Jag gillar morotskaka för den är så saftigt! Tänkte att det inte kunde bli mindre bra med en cupkakes med samma innehåll som kakan! Tog ett recept, fyllde muffinsformar och gräddade! Yammi!

Ingredienser:
3 ägg
3 dl strösocker
1 dl olja
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk pressad citronsaft
3 tsk kanel
3-4 dl riven morot


Klicka ut i formar och grädda c:a 20 min i 175 grader

 Låt kakan svalna innan du brer på glasyren.


Glasyr:
100 g mjukost naturell.
50 g  rumsvarmt smör
6-7 dl florsocker
En skvätt citronsaft
1 tsk vaniljsocker

Blanda alla ingredienser till en jämn smet och bred eller spritsa ut på kakan.

       

Jag färgade lite kokos med gul karamellfärg och garnerade med! Gott!

Av Anette Saleryd - 16 september 2012 16:46

Nu drar den igång! Äpplesäsongen!

Äpple, kanel och sockerkaka kan ju inte bli fel!   


 Ingredienser:
4 ägg
4 dl strösocker
5½ dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
2 dl mjölk
ca 6-7 medelstora äpplen
1 dl strösocker
1½ msk kanel
ev pärlsocker
 
Börja med att förbereda äpplena.
Skala och skär de i tärningsstora bitar. Lägg i en fryspåse och häll på socker och kanel. Knyt åt och blanda runt. Lägg åt sidan medan smeten förbereds.
Smält smöret och låt det svalna lite.
Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner mjölk.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och sikta ner det i smeten. Rör försiktigt så allt blandas till en slät smet.
Tillsätt smöret och vänd runt så det går in i smeten.
Klä en långpanna med bakplåtspapper och häll ner smeten.
Lägg eller strö över äpplena.
Om man vill kan man strö pärlsocker över också.
Grädda i 200 grader i c:a 25 min

 

Går precis lika bra att äta som den är ELLER med vaniljsås!   

Av Anette Saleryd - 16 september 2012 16:23

Den här tjejen kan baka hon!  De här muffinsen blir söta men smaskiga!  

Mina blev väl inte riktigt som orginalet men förhoppningsvis lika goda!


Muffins 12 st

3st ägg
dlströsocker
1 tsk vaniljsocker
50g smör
1dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao

1 nypa salt
100 g mörk choklad, av bra kvalitet, 70 %

Marängen:

6 st äggvitor
dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 st citron, saften


Chocolate coating:

350 gmörk choklad, av bra kvalitet, 70%
3 msk matolja

Gör så här:

Muffinsen

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten.

Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten)

Blanda ner den smälta chokladen i smeten.

Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna

Maräng:

Blanda äggvitor, strösocker, vaniljsocker och saft av citron i en rostfri bunke.

Sätt bunken i ett vattenbad (över kokande vatten).

Rör först tills sockerkristallerna smält sedan vispa sedan till en fluffig maräng och tills det blir tydliga spår efter vispen. Marängen ska ha uppnått cirka 65 grader.

Ta bort bunken från vattenbadet och fortsätt vispa  tills den svalnat helt.

Spritsa marängen i toppformade spiraler på cupcakesen.

Låt stelna dem helt i kylen innan de doppas i chokladen (se recept nedan).

Chocolate coating:

Hacka chokladen och smält den i vattenbad (i en skål över kokande vatten) tillsammans med matoljan.

Häll över chokladen i en liten skål och låt svalna en aning.

Ta ut cupcakesen från kylen och doppa varje marängtopp i smält choklad. Pensla på mer choklad om det saknas någonstans.

Låt stelna på ett fat i kylen.

 

             

Jag gjorde en variant med cocos/kakao också för den som gillar det bättre!   


Av Anette Saleryd - 16 september 2012 15:58

 Visst kan man bli sugen på Chokladbollar!?

I min familj är det typ bara jag som kan bli sugen på det!?   

Jag menar: Det är ju hur gott som helst!

Innehåller ju bara detta:

100 g smör

1 dl socker

1 msk vaniljsocker

2-3 msk kakao

3 dl havregryn

2-3 msk kallt starkt kaffe

Jag brukar blanda ihop allt utom havregrynen ordentligt och sedan tillsätter jag dem också och vispar ordentligt!

Rulla till bollar och vänd i cocos eller pärlsocker, sen är de klara för att ätas!


Jag gillar en variant av chokladbollar som kallas "kioskbollar", de blir lite mildare eller hur jag ska uttrycka det. Testa, de är jättegoda! Smeten behöver stå en stund i kylen för att stelna till, så den varianten tar en lite längre stund innan man kan bjuda på.


Kiosk-chokladbollar
~ 25 st
150 g smör
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4-6 msk O'boypulver
6 dl havregryn
½ dl mjölk
½ dl kaffe

kokos (att rulla chokladbollarna i)

Gör såhär:
Kör ihop smör tillsammans med socker, vaniljsocker och O'boypulver med en elvisp. 

Tillsätt mjölk och kaffe, samt slutligen havregrynen.

Blanda igen tills smeten är slät och havregrynen smulats sönder. ( Smeten blir ganska lös!)

Ställ smeten kallt i frysen i cirka 30 minuter.

Forma smeten till bollar och rulla dem sedan i kokos.

Ställ sedan de färdiga chokladbollarna i kylskåpet

 

  

Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards