anettesbaksida

Direktlänk till inlägg 3 september 2012

Minestronesoppa!

Av Anette Saleryd - 3 september 2012 17:30

Lagade några olika sorters mat idag så vi har att äta i veckan som kommer! Det blir oftast dålig planering här med maten när den ene jobbar och den andre tränar på kvällarna!

Gjorde köttfärssås, soppa och en kycklingrätt som jag också ska lägga ut här!


Till c:a 6 port. behöver man:

1 msk olivolja

1 schalottenlök alt. en liten gul lök

600 g blandfärs

1-2 stor morötter

1/2 röd paprika & 1/2 gul paprika

1 hel vitlöksklyfta

2 lagerblad

1 msk torkad oregano

1/2 dl klippt persilja

1 krm svartpeppar

1 burk krossade tomater

1 liter kycklingbuljong=1 l vatten 2 buljongtärningar

3 dl sönderbruten okokt tunn spagetti

Salt & peppar

Jag gjorde utan krossade tomater för de tar lätt över i smak tycker jag och paprika hade jag ingen hemma så det fick gå ändå!


Gör så här:

Finhacka löken och fräs den tillsammans med färsen i olivoljan. Krydda med salt och peppar. Tillsätt kryddorna: lagerblad, vitlöksklyftan, oregano, persilja och svartpeppar.

Slå på tomatkrossen och kycklingbuljongen.

Finhacka morot och paprika och tillsätt i soppan.

Låt allt få puttra ihop ca 10 min.

Tillsätt pastan och ta kastrullen från värmen.

Låt stå med locket på ca 5 min, mer behövs inte för att pastan ska bli färdig.

Plocka upp vitlöksklyftan och lagerbladen.

Smaka av soppan nu när smakerna har satt sig. Tillsätt ev. mer salt och peppar om det behövs.

Sen är det bara att avnjuta med nåt gott bröd. Vi tänkte testa detta brödet idag.

     

Mat
 
 
kristina

kristina

12 september 2012 09:05

Soppa är så bra mat, smakar oftas godast dagen efter. Jag ska pröva ditt recept. Jag vill att du hälsar och tackar din Pappa än en gång, för nu har jag prövat brödspaden. det tog ett tag, jag hade kvar den min pappa hade gjort. Men igår funkande den inte alls. Den din Pappa har gjort är så tunn och fin i nedrekanten så det gick så bra med mina brödkakor.
Ha det så gott och en riktigt va<rm och go kram till dig!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Anette Saleryd

12 september 2012 17:44

Vad roligt att du är nöjd med brödspaden, jag ska hälsa honom!=)
Kram tebaks!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anette Saleryd - 8 september 2014 20:14

 I helgen döpte vi vårat första barnbarn!    Det var på lördag eftermiddag och det var tänkt att det skulle bli kaffe och kaka lite enkelt efteråt...vi var ca: 70 personer. Det blev" Kak-Tapas"!      Det blev 12 sorter!   Å, gissa om det bl...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:15


Fantomenkakan är som en kladdkaka med ett segt cocostäcke över!      Ingredienser:   200 g smält margarin 5 dl socker 4 ägg 1 dl kakao 2 tsk vaniljsocker 2 krm salt 3 dl vetemjöl . Glasyr: 200 g kokosflingor 2 dl socker 1 dl ljus sir...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:00

 Kärleksmums:   5 ägg 4 ½ dl strösocker 4 ½ dl vetemjöl 3 tsk bakpulver 2 msk kakao 2 dl ljummet vatten 200 g smält smör   Glasyr:   4 msk smält smör 2oog florsocker, ½ paket 3 tsk kallt starkt kaffe 1 msk kakao 1 msk ...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:00


Chokladbollar:   100 g rumsvarmt smör 1 dl strösocker 2-3 msk kakao 1 tsk vaniljsocker ( +1 msk vaniljkrämspulver om man vill) 2-3 msk kallt starkt kaffe eller vatten 5 dl havregryn + cocos eller pärlsocker att rulla bollarna i   ...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:00


  Silviakaka:   4 ägg 6 dl socker 6 dl vetemjöl 4 tsk bakpulver 3 dl ljummet vatten   Glasyr:   200 g smält smör 11/2 dl strösocker 4 msk vaniljsocker 2 äggulor + cocos att strö över kakan   Gör sålunda:   Vispa ...

Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards