anettesbaksida

Alla inlägg den 2 september 2012

Av Anette Saleryd - 2 september 2012 10:06

Detta är en söt & god kaka som bör avnjutas i lagom små bitar!

Vi fick den för första gången på ett födelsedagskalas! Tack Madde!  

Ingredienser:

2 ägg

3 dl socker

100g mald sötmandel

1,25 dl vetemjöl

100g smält smör

Topping:

200g schweizernöts choklad

7 msk grädde

1 msk smör


Gör såhär:


Vispa ägg och socker pösigt i en skål.

Blanda ner den malda mandeln, mjölet och smöret i skålen.

Se till att smeten är jämn.

Häll allt samman i en smord rund springform med löstagbar kant.

Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 25-30 min till lätt gyllenbrun färg.

Ta ut kakan och låt den svalna något.

Smält under tiden chokladen i ett vattenbad eller i micron.

Rör ner grädden och smöret i chokladen.

Bred toppingen på kakan och låt den svalna i kylen.

 Servera med en klick vispad grädde! Oooo, så gott!       

   

...men innan vi åt denna så åt vi :

Värdens största smörgåstårta som Madde & Leni hade gjort själva utan recept! (så det kunde jag tyvärr inte få) Den var jättesmarrig!  

        

                                         

Av Anette Saleryd - 2 september 2012 09:44

Tro inte att jag har slutat att baka...men det senaste har jag bara bakat "favoriter i repris" som redan finns här på bloggen!

Den vita kladdkakan har blivit en riktigt favorit! Jag har serverat den med grädde men också gjort en topping och brett på vilket fungerade suveränt när jag skulle ta med den!

Sen har jag bakat morotskakan också, den håller sig lika saftig och god  flera dagar efter man har bakat den.

Här kommer en smaskig cheesekakevariant som är lita annorlunda än den jag brukar göra! Vi fick den på syrrans "kusinträff"! =)

Ingredienser:

2 äggulor

1 dl socker

1 tsk vaniljsocker

½ pressad citron

2 dl creme fraiche

1½ dl vispgrädde

2 äggvitor

degestive kex

Gör så här:

Blanda äggulor, socker, vaniljsocker och citronsaft med creme fraiche.

Vispa grädden i en bunke och äggvitorna i en annan.

Vänd ner båda i creme fraicheblandningen.

Smula några kex och lägg i en springform

Häll över smeten och strö över mer krossade kex.

Täck med folie och ställ i frysen minst 2 tim.

Ta upp dem en 15-20 min innan du ska servera dem så blir de lite mjuka!

 



Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards