anettesbaksida

Alla inlägg under augusti 2012

Av Anette Saleryd - 8 augusti 2012 14:10

Här kommer recept på en "fusk" pizza där botten är gjord på bakpulver! Jag gjorde den till lunch idag när det bara var jag som skulle äta! Den funkar om man inte vill vänta på att degen ska jäsa!

Pizzabotten: Detta blir EN botten.

Blanda ihop

1 dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

en nypa salt

½-1 msk matolja

½ dl mjölk

Kavla ut degen tunnt och lägg på ett bakplåtspapper.

 

Sen lägger jag på tacossås, ost, köttfärssås (rester), kycklingkebab (rester),lök, oregano och mera ost.

Man kan ta precis vad man gillar och lägga på.

Skjuts in i ugnen på 225 grader c:a 10 min. Klart!   

   

Jag brukar äta min pizza med en hög grönsallad och en klick creme fraichesås! (blandar creme fraichen med salladskrydda) Gott!

Mat
Av Anette Saleryd - 7 augusti 2012 15:48

Fick ett gäng riktigt stora muffinsformar i present häromdagen! Frågade då vad jag skulle baka i dem! På förslag kom då muffins med russin i! Jaa, inte min favorit men jag bakar gärna sånt jag inte tycker om för då smakar jag ju inte ens...  

Tog receptet ur 7 sorters kakor:

125 g smör

2 dl socker

1 tsk vaniljsocker

1 dl russin

4 ½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1½ dl grädde eller mjölk

gräddas i ugnen i 200-225 grader i c:a 15 min

Jag gräddade mina i 200 grader c:a 16-17 min för mina blev stora, 11 st fick jag och i receptet står det att det ska bli 20 st om man använder "vanliga" muffinsformar.

Vispa smör och socker pösigt.

Tillsätt ett ägg i taget och fortsätt vispa.

Blanda de torra ingredienserna och rör i växelvis med mjölken.

Klicka smeten till 2/3 i pappersformarna och grädda.

Sikta ev. ite florsocker innan servering eller lägg på en topping som jag gjorde.

Rör samman:

100 gram smör

100 gram philadelfiaost

6-7 dl florsocker

och några droppar pressad citronsaft (efter smak)

 

   

Gjorde några med hackad marabous apelsincrisp choklad i också för de som inte ville ha russin.




Av Anette Saleryd - 6 augusti 2012 16:22

Jippiii, tänkte jag när jag hittade det här receptet! Godis OCH kaka i ett!

Har aldrig testat att göra sånna innan men nu så!

Det finns precis hur många varianter som helst på garneringen och jag har hittat två varianter på innehåll som tilltalar mig! En med chokladinnehåll och vit choklad runt och en med ljust innehåll som är doppad i mörk choklad!

Jag bara undrar...KAN det bli bättre!?!   

 

Till den mörka varianten behöver man:

2 paket ballerina kladdkaka

50-100 g philadelphiaost

200 g vit choklad


 Gör så här:

Kör  ballerinakakorna i matberedare tills det bara är  smulor.

Tillsätt  Philadelphiaost, börja med 50g. Blanda och känn  på degen så den får lagom konsistens.

Rulla sedan degen till bollar i den  storlek du själv önskar. Lägg in dem i kylen i ca 30 min.

Smält chokladen i ett vattenbad. 

Ta ut bollarna från kylen och sedan  är det  bara att doppa hela bollen i chokladen och ställ på ett  bakplåtspapper i kylen tills chokladen stelnat eller sätta bollen på en grillpinne och sen i oasis eller liknande om man vill ha dem helt runda. Garnera med strössel i olika färger och former eller ät som de är med bara choklad runtom!


Den ljusa varianten gör du såhär:

Mixa 200 g philadelphiaost och

200 g smör fluffigt och vitt.

Båda ingredienserna skall vara rumstempererade.

Sen har man i 3 tsk citronsaft.

Sikta sedan ner 13- 15 dl florsocker (i omgångar).
Vispa fluffigt, så att sockret löses upp.

Nu har du en cream cheese frosting. Den kan man även använda till cupcakes eller
morotskaka.

Låt stå i kylen ca 10 minuter, eller på bänken medan du smular sönder
sockerkakan.

Ta drygt halva sockerkakan och bryt i bitar. Lägg ner i en mixerskål eller mosa
fint med en gaffel.

Lägg smulorna i en skål och häll ner 3 dl av den färdiga frostingen. Rör runt
ordentligt.

Det skall vara lite trögt att röra runt, den skall inte vara flytande på något sätt. Ta annars i mer smulad sockerkaka.

Sen formar du bollar i önskad storlek och ställer kallt för att stelna.

Smält chokladen och doppa bollarna och garnera godbitarna!


       

 Sjutton vad goda de blev!   

Av Anette Saleryd - 6 augusti 2012 16:17

En helt vanlig sockerkaka är ju alltid gott! Idag blev det denna!

75 g smält smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker eller rivet skal av 1/2 citron
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver

Gör såhär:

Sätt ugnen på 175 grader.

Smörj och bröa en form som rymmer ca 1,5 liter.

Smält smöret, häll i mjölken och låt det svalna.

Vispa ägg och socker ljust och pösigt, gärna med elvisp.

Tillsätt vaniljsocker eller rivet citronskal, mjölet blandat med bakpulvret och mjölkblandningen. Rör snabbt ihop till en jämn smet, häll den i formen.

Grädda i nedre delen av ugnen  i ca 35 min.

Låt stå några min.innan du stjälper upp den sen är det bara att börja mumsa...  

   

...och om man vill så tar man ½ sockerkakan och gör några cake pops!  

Av Anette Saleryd - 3 augusti 2012 14:26

Morotskaka är ju aldrig fel!

Idag blev det den här varianten:

6 ägg

4½ dl socker

1½ dl smakneutral olja

4-5 rivna morötter

6 dl vetemjöl

1 msk kanel

1 msk vaniljsocker

1 msk bikarbonat

1 msk bakpulver

Glasyr:

200 g fäsrkost typ philadelfiaost

100 g rumsvarmt smör

5 dl florsocker

+ kokos till garneringen om man vill ha det!

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.


Vispa ägg och socker poröst så att det nästan blir vitt.

Blanda ihop de torra ingredienserna och rör i.
Rör ner olja och morötter.
Häll smeten i långpanna och grädda i ca 30 minuter.
Rör ihop alla ingredienser till glasyren och bred ut den på kakan när den har
svalnat.

     

Smaskens med en kopp kaffe eller saft!   


Av Anette Saleryd - 3 augusti 2012 14:12

Kärleksmums, Snoddas eller Fiffirutor, kärt barn har många namn!

Idag gjorde jag "lyxvarianten" med choklad i smeten och ovanpå.

Receptet kommer från www.recept.nu

Ingredienser:

5 st ekologiska ägg

4 dl strösocker

4½ dl vetemjöl

3 tsk bakpulver

5 msk kakao av god kvalitet

300 g smör

2 dl vatten

200 g knäckchoklad (alt. mjölkchoklad eller mörk kvalitets choklad)

Glasyr och garnering:

2 dl vispgrädde

2 msk espressokaffe

200 g mörk kvalitets choklad 70%

c:a 2 dl kokosflingor till garnering

 

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader.

Vispa ägg och strösocker pösigt.

Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao i en skål.

Sikta mjölblandningen i äggsmeten och vänd försiktigt ihop smeten.

Smält smöret och blanda det med vattnet, rör ner det i smeten.

Klä en plåt, cirka 40 x 35 centimeter med bakplåtspapper och häll i smeten.

Hacka knäckchokladen grovt och strö över smeten. Jag hackade den i bitar och blandade i den i smeten direkt.

Grädda kakan i cirka 15 minuter (den får inte bli torr), prova med en sticka. Låt den svalna.

Koka upp grädden, häll i espressokaffet och rör i 200 gram finhackad mörk choklad.

Låt glasyren svalna något och bred den över kakan.

Strö över kokos och servera skuren i rutor.

         

Jag tyckte denna glasyren bara skönk ner i kakan och försvann och då fanns det plötsligt inget att "fästa " kokosen i...så jag gjorde den gamla vanliga glasyren oxå och bredde över!  

Så nu blir kakan antagligen dubbelt så god!

Glasyr:

4 msk smält smör blandas med

2 msk kaffe

200-300 g florsocker

1 msk kakao

1 msk vaniljsocker

Bara att stryka ut över kakan och på med kokos! Å, sen njuta!      



Av Anette Saleryd - 2 augusti 2012 18:53

Såg på "Mat-Tina" för ett tag sen då hon gjorde citronglass och då tänkte jag att DEN måste jag göra för jag gillar lemon curd!

Jättelätt var den att göra och på bara 4 ingredienser!


Detta behöver du:

6 dl grädde

1,75 dl kondenserad mjölk

2 dl lemon curd

½ citron, skal + saft

Till servering: persikor och rostad mandel.


Gör så här:

Vispa grädden lagom tjock.

vänd ner den kondenserade mjölken och citronskalet.

Pressa ner citronsaften i lemon curden och ringla ner den i glassmeten med hjälp av en gaffel.

Smaka av om du vill ha mer citron av nåt slag i.

Frys in i 5 tim.

Servera glassen med en topping av persikoklyftor som vänds upp med rostad mandel.

 

 

Den var god redan nu..ofryst!   


Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards