anettesbaksida

Alla inlägg den 13 augusti 2012

Av Anette Saleryd - 13 augusti 2012 10:26

Semestern är slut, börjar jobba i morgon! De här ska jag ta med mig till jobbet och bjuda på då! Allt för att hålla lite "semesterkänsla" kvar så länge det bara går!  

Jag gjorde en ½ sats och fick 12 muffins.


Till muffinsen behövs:                                                 
150g smör
3 ägg
2½ dl socker
3 dl mjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1½ krm salt
1 påse daimkulor eller marabounchoklad med daim
1 msk kaffe


Topping:
50 g mjukt smör
3 msk starkt kaffe
2 tsk vaniljsocker
5 dl florsocker
60 g philadelfiaost

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200°C

Smält smöret.

Vispa ägg och socker poröst.
Häll i smöret och kaffet i äggsmeten.
Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål och
sikta sedan ner det i äggsmeten.
Till sist rör du ner chokladen.
Fyll muffinsformarna ungefär 2/3 med smeten.
Grädda i mitten av ugnen 12-15 min.
Låt svalna innan du har på toppingen.


Topping: Blanda alla ingredienser i en skål, lättast att vispa med
en elvisp för att undvika klumpar. Rör i mer florsocker om det behövs.
Låt stelna i kylskåp en liten stund så är det lättare att spritsa.
Garnera efter tycke och smak.

   

     

Eftersom toppingen blir ganska söt så breder jag bara på ett tunnt lagen ovanpå, om man spritsar är det lätt att det blir för mycket och för sött (tycker jag alltså)!   

 


Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards