anettesbaksida

Alla inlägg den 17 juli 2012

Av Anette Saleryd - 17 juli 2012 16:58

I vår familj är mormors kanelbullar väldigt poppulära! Jag och mamma har samma recept MEN hon snurrar sina och jag rullar dem som en rulltårta! Alltså tycker dottern att mormors är mycket godare...

Idag bakade jag och min mamma tillsammans för jag skulle lära mig den gamla ädla konsten att "snurra" bullar!

...det gick sådär! Mamma är tydligen både höger och vänsterhänt för så som hon vred bullarna var inte möjligt för mig...MEN bullar blev det i alla fall, drygt 160 st men så har vi ju mormors hungriga barnbarn också som ville ha en hel hög!                

Här kommer receptet:

150 g smör

5 dl mjölk

75 g jäst för söta degar

1 dl strösocker

1 tsk salt

2 tsk kardemumma

c:a 16 dl vetemjöl

Gör så här: 

Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader. 

Smula ner jästen i en bunke eller en hushållsassistent. Häll degvätskan i skålen och rör om tills jästen har löst sig.

Tillsätt socker, salt, kardemumma och nästan allt mjöl. Spara lite mjöl till utbakningen.

Arbeta degen tills den blir smidig och släpper degskålen.

Låt degen jäsa i skålen, övertäckt med bakduk, i ca 30 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela degen i två delar som kavlas ut till två avlånga kakor. Bred på fyllningen. Rulla ihop som en rulltårta.

Dela varje rulle i 20 bitar. Lägg dem i pappersformar på plåtar. Låt jäsa övertäckta med bakduk, ca 30 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader.

Pensla bullarna med lättvispat ägg och strö på pärlsocker.

Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 8-10 minuter.

Serveras med ett glas kall mjölk eller en kopp kaffe!   

Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards