anettesbaksida

Alla inlägg den 14 juli 2012

Av Anette Saleryd - 14 juli 2012 18:10

Söta sonen med den lika söta sambon hade varit och plockat jordgubbar idag! När vi hade ätit så mycket vi orkade till efterrätt fick jag de som var kvar! Perfekt!

Bakade en rulltårta som jag tänker fylla med grädde, creme fraiche, florsocker, vaniljsocker, Jordgubbar och persika!  

till den här rulltårtan behövdes:

3 ägg

2 dl socker

2½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

½ dl mjölk

(jag blandade i knappt 1 tsk vaniljsocker också för jag vill att det ska smaka SOMMAR!)


Gräddblandningen:

2 dl vispgrädde vispas med ½ dl florsocker och knappt 1 msk vaniljsocker.

Vispa sist i 1 dl creme fraiche.

Rulltårtan:

Sätt ugnen på 250°.

Klä en långpanna 30 x 40 cm med bakplåtspapper.

Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt. 

Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner det försiktigt omväxlande med mjölken i smeten. Rör försiktigt till en jämn smet. Häll smeten i långpannan.

Bred ut smeten jämnt i långpannan med hjälp av en slickepott.

Grädda mitt i ugnen cirka 5 minuter.

Ta kakan ur ugnen, strö över lite socker och stjälp sedan upp den med den sockrade sidan nedåt på ett bakplåtspapper.

Dra bort papperet (pensla med lite kallt vatten så lossnar det lättare) från kakan.

Bred på ett jämt lager gräddblandning och skiva jordgubbar över hela kakan.

Rulla ihop kakan med hjälp av papperet, från långsidan.

NJUT!   

 

     

Den blev smaskig!   

Av Anette Saleryd - 14 juli 2012 17:07

Jag ringde och "självbjöd" oss till kära svärmor i morgon!  

Sen bakade jag tre sorters småkakor som vi tar med och lägger i hennes frys...alltid bra att ha om man får besök!

I dag blev det Chokladbröd, havrekakor och syltkakor!

 

Recepten kommer här!


Chokladbröd: c:a 50 st

200 g rumstempererat smör
4 ½ dl vetemjöl
2,5 dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 msk sirap
3 msk kakao
 
Gör så här:

Blanda samman alla ingredienser med elvisp eller i en matberedare.

Rulla fyra lika långa, fingertjocka längder.

Tryck dem något platta med hjälp utav en gaffel.

Grädda i ugnen i ca 10 min, 175 grader.

Skär kakorna medan de är varma. Låt svalna.

 


Havrekakor: c:a 30 st

150 g margarin
1½ dl socker
1½ dl mjöl
1 tsk bikarbonat
3 dl havregryn

Mixa ihop, dela degen i 30 bitar, rulla till  bollar och lägg på bakplåtpapper.

Grädda i 175 grader i 8-10 minuter.

   


 Syltkakor: c:a 40 st

2oo g smör

4 ½-5 dl vetemjöl

1 dl socker

2 tsk vaniljsocker

sylt till fyllning


Mixa ihop allt (utom sylten) till en deg, forma till en rulle som du skär i ½-1 cm tjocka skivor.

Lägg på en plåt och gör en lite fördjupning i mitten på varje kaka där du lägger sylten.

För att inte få sylt utanför hålet la jag den i en plastpåse och klippte ett litet hål, sen var det lätt att fylla kakorna utan minsta spill!

 

Tjingeling för idag! ...eller förresten så ska jag baka en rulltårta också som jag ska fylla med jordgubbar och ta med i morgon!    

 

 

Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards