anettesbaksida

Alla inlägg den 17 juni 2012

Av Anette Saleryd - 17 juni 2012 15:53

Testade att baka dessa dubbla kakor för första gången idag!

Jag klickade dem för tätt på plåten...men nu vet jag det till nästa gång!   

   

Vanilj/ Choklad whoopies:  
ca 20 st  

100 g smör 
1 1/4 dl strösocker 
1 ägg 
3 dl vetemjöl 
2 tsk bakpulver 
1 tsk salt 
2½ tsk vaniljpulver 
½ dl mjölk 


Sätt på ugnen på 175 grader.

Vispa smör och socker vitt och poröst.

 Tillsätt ägget. 
Rör ihop mjöl, bakpulver, salt och vaniljsocker och sen ner i smeten, tillsätt sedan mjölken. 

Dela smeten i två delar och blanda i 1-2 tesked kakao + 75 g smält choklad av nån sort i den ena halvan.
Fyll en sprits med en rund tyll och spritsa ut 5 kr-stora små pluttar med jämna mellanrum på plåt med bakplåtspapper.

Grädda i ca 10 minuter och låt dom sen svalna medan du gör fyllningen. 

Fyllning:

60g rumsvarmt smör

3-4 dl florsocker

2 tsk vaniljsocker

1-2 msk kakao

100 g philadelfiaost

Bara att vispa ihop allt till en slät smet och lägga emellan kakorna två och två.

 

Nu är det bara att känna efter vad de smakar!    

Av Anette Saleryd - 17 juni 2012 10:29

De här mumsiga bullarna blev jag bjuden på när jag var hos en kompis på "pratstund" förra veckan!

Jag frågade givetvis om receptet som då visade sig komma från tidningen "Hembakat" nr:3.

Den tidningen prenumererar jag ju på men dessa hade jag totalt missat!

Men nu är det framletat och bakat!

De är lättbakade, bara att slänga ihop och hälla ut i långpanna när degen har jäst.

 Inget pillande och trixande! 

Till 20 bullar behövs:

150g smör

5 dl mjölk

50 g jäst

1 ägg

1 dl strösocker

1 tsk kardemumma

½ tsk salt

11-12 dl vetemjöl

Till fyllningen behövs:

150 g rumsvarmt smör

2 msk vaniljsocker

3 dl florsocker

100 g philadelfiaost

Pensling & garnering:

1 ägg

pärlsocker 

Gör så här:

Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken & värm till fingervarmt.

Smula jästen i en bunke och hlös upp den med degvätskan.

Tillsätt ägg, socker, kardemumma och salt.

Häll i vetemjölet, lite i taget, och arbeta in i degen. Den blir ganska lös.

Strö lite mjöl över degen och låt jäsa under en bakduk i 40 min.

Platta ut degen med mjölade händer i en smord långpanna 30x40 cm och låt jäsa i c:a 20 min till.

Sätt ugnen på 220 grader

Blanda ingredienserna till fyllningen.

Gör 20 gropar (5x4 cm) i degen och fördela fyllningen i dem. (Jag gjorde 30 st, 5x6)

Låt gäsa ytterligare 15 min.

Pensla med ägg , strö över pärlsocker och grädda längst ned i ugnen i 15-20 min.

Låt bullarna svalna något innan du skär dem i bitar.

          

Njut så mycket det bara går nu när sommaren är på gång! De här smakar Sommar!  

Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards