anettesbaksida

Direktlänk till inlägg 8 maj 2012

Kolapaj!

Av Anette Saleryd - 8 maj 2012 20:37

Har varit sugen på att baka en kolapaj ett tag och när vi blev bjudna till sonen och sambo på grill och fiskekväll i söndags så passade jag på!     

Tänkte göra en "vanlig" pajbotten men fick sen för mig att göra en med krossade degestivekex och smör i stället!

Blandade bara drygt ½ paket kex med 125 g smält smör och tryckte ut i en pajform som jag sen ställde i kylskåpet en stund.

Det som tar TID är att koka en burk kondenserad mjölk! Den ska kokas helt täckt med vatten i 3 tim. Därefter ska den svalna INNAN man öppnar den, kan tydligen explodera annars!

Sen är det bara att breda ut kolasmeten som blir av den kondenserade mjölken i pajskalet, garnera med valnötter och banan + grädde så klart! Eftersom alla inte gillade allt så hade vi bananer och grädde brevid men det blir lika gott!  

 

Smakade helt ok men nästa gång blir det med pajbotten istället!


 
 
wiper

wiper

10 maj 2012 09:08

Jag hittade hit via min bloggvän Kicki. Vilken fin sida du har och jag gillar din header. Jag behöver verkligen recept för jag bakar inte så ofta men har tänkt att börja nu så jag har ett lager i frysen. Jag älskar hallongrottor så jag blev jätteglad att du lagt ut ett recept på dessa. Kolapajen ser helt underbart god ut. Dessutom är banan min favoritfrukt

Kan jag länka till dig?

Ha en fin dag
Mvh
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Kristina

Kristina

10 maj 2012 09:30

Jag har skrivit om dig i min blogg och länkat till dig om du undrar.
Go kram!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

 
annemon

annemon

10 maj 2012 17:48

Hejsan har kollat in din blogg och allt ser mycket smaskigt ut.
Kristina har tipsat om dig.
Ha en fin kväll

http://annemon.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anette Saleryd - 8 september 2014 20:14

 I helgen döpte vi vårat första barnbarn!    Det var på lördag eftermiddag och det var tänkt att det skulle bli kaffe och kaka lite enkelt efteråt...vi var ca: 70 personer. Det blev" Kak-Tapas"!      Det blev 12 sorter!   Å, gissa om det bl...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:15


Fantomenkakan är som en kladdkaka med ett segt cocostäcke över!      Ingredienser:   200 g smält margarin 5 dl socker 4 ägg 1 dl kakao 2 tsk vaniljsocker 2 krm salt 3 dl vetemjöl . Glasyr: 200 g kokosflingor 2 dl socker 1 dl ljus sir...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:00

 Kärleksmums:   5 ägg 4 ½ dl strösocker 4 ½ dl vetemjöl 3 tsk bakpulver 2 msk kakao 2 dl ljummet vatten 200 g smält smör   Glasyr:   4 msk smält smör 2oog florsocker, ½ paket 3 tsk kallt starkt kaffe 1 msk kakao 1 msk ...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:00


Chokladbollar:   100 g rumsvarmt smör 1 dl strösocker 2-3 msk kakao 1 tsk vaniljsocker ( +1 msk vaniljkrämspulver om man vill) 2-3 msk kallt starkt kaffe eller vatten 5 dl havregryn + cocos eller pärlsocker att rulla bollarna i   ...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:00


  Silviakaka:   4 ägg 6 dl socker 6 dl vetemjöl 4 tsk bakpulver 3 dl ljummet vatten   Glasyr:   200 g smält smör 11/2 dl strösocker 4 msk vaniljsocker 2 äggulor + cocos att strö över kakan   Gör sålunda:   Vispa ...

Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards