anettesbaksida

Direktlänk till inlägg 15 april 2012

Hemmagjord Pasta!

Av Anette Saleryd - 15 april 2012 20:48

För ett tag sen kom min man hem med en pastamaskin...som han visste att jag ville ha!   

Det var inte alls så svårt att göra egen färsk pasta som jag trodde!

Jag har testat en 4-5 olika recept och ingen smakar illa men jag gillar det här för att degen blir lätt att arbeta med:

Ingredienser:

2 dl durumvetemjöl
2 dl vetemjöl
2 st medelstora ägg
2 msk vatten
2 msk olivolja eller rapsolja
2 krm salt


 Gör sålunda:

Häll upp mjölet i en hög och gör ett hål i mitten. Tillsätt  äggen i hålet samt olja och salt.

Vispa försiktigt med en gaffel så ägg och olja blandar sig.

Fös nu försiktigt med ena handen ned lite mjöl i taget i äggsmeten och blanda eller fös försiktigt ihop degen.

Beräkna minst 6-8 minuters knådning tills du har en mjuk, blank och elastisk deg.

ELLER:

Gör som jag gör:

Häll i alla ingredienser i en matberedare och kör ihop till en deg!

Låt vila i kylskåp cirka 30 minuter.

Dela degen i fyra lika stora delar. Eller kavla ut varje del på lätt mjölat bakbord till en  rektangulär kaka. Valsa den i pastamaskinen till önskad tjocklek och form.

Man kan göra pasta utan maskin också genom att använda sporra eller skära ut olika sorters pasta.

Låt pastan ligga och torka en stund innan du kokar den.

Kokas bara en till två minuter.

Servera med t.ex en god ost & skinksås!  

                    

Yammi!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anette Saleryd - 8 september 2014 20:14

 I helgen döpte vi vårat första barnbarn!    Det var på lördag eftermiddag och det var tänkt att det skulle bli kaffe och kaka lite enkelt efteråt...vi var ca: 70 personer. Det blev" Kak-Tapas"!      Det blev 12 sorter!   Å, gissa om det bl...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:15


Fantomenkakan är som en kladdkaka med ett segt cocostäcke över!      Ingredienser:   200 g smält margarin 5 dl socker 4 ägg 1 dl kakao 2 tsk vaniljsocker 2 krm salt 3 dl vetemjöl . Glasyr: 200 g kokosflingor 2 dl socker 1 dl ljus sir...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:00

 Kärleksmums:   5 ägg 4 ½ dl strösocker 4 ½ dl vetemjöl 3 tsk bakpulver 2 msk kakao 2 dl ljummet vatten 200 g smält smör   Glasyr:   4 msk smält smör 2oog florsocker, ½ paket 3 tsk kallt starkt kaffe 1 msk kakao 1 msk ...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:00


Chokladbollar:   100 g rumsvarmt smör 1 dl strösocker 2-3 msk kakao 1 tsk vaniljsocker ( +1 msk vaniljkrämspulver om man vill) 2-3 msk kallt starkt kaffe eller vatten 5 dl havregryn + cocos eller pärlsocker att rulla bollarna i   ...

Av Anette Saleryd - 4 september 2014 12:00


  Silviakaka:   4 ägg 6 dl socker 6 dl vetemjöl 4 tsk bakpulver 3 dl ljummet vatten   Glasyr:   200 g smält smör 11/2 dl strösocker 4 msk vaniljsocker 2 äggulor + cocos att strö över kakan   Gör sålunda:   Vispa ...

Presentation


Hejsan!
Jag heter Anette och mitt "handarbete" är att baka!
Med den här sidan hoppas jag kunna ge er inspiration,och göra så ni vill ställa er i köket och börja baka!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards